Monday, September 26, 2011

බුක් පෙයා


ඔපිසියෙන් පැන   පියා
බුක් පෙයා මං       ගියා
මහාජන ගඟ         දියා
මැදින් පීනා          ගියා
 
කෙටිකතා නවකතා බණ කතා සෙත්      පිරිත්
දනවාද සමවාද චින්තන විප්ලව            පොත්
අතරේ නොමිලේ විලාසිතා               දැක්මත්
පෙම්කතා මල්කතා වලින් බේරෙන    පැණිත්
 
තෝරන්න කරන්න නං සෑහෙන්ඩ වෙලාව    අරං
උදේක යන්නයි තිබ්බෙ නිවාඩුවක් හෙම       දාං
ආපු එකේ පොත් දෙක තුනක්                       අරං
බරත් හෑල්ලු කොරං බැස්ස එලියට                 මං 

 

Friday, September 16, 2011

නූතන ලංකාවේ පියා ...

(වචන:ජේආර්, දේශපාලනය, ප්‍රජාතන්තරවාදය)
පහුගිය දවසක රනිල් මැතිඳුගෙයි කොටිරාජාතුමාලගෙයි අවුල පුපුරා යාම දේසපාලන සිද්ධාන්ත කියන එව්ව පැත්තෙං බලන උදවිය ප්‍රස්නයක් හැටියට දැක්ක බවයි පෙනුනෙ.

මට නම් දේසපාලකයොයි වියාපාරිකයොයි අතරෙ තියෙන සහජීවන පැවැත්ම ගැන ලොකු අමුත්තක් දැනෙන්නෙ නෑ. මේ දේසපාලනේ කියන එක ආර්තිකෙන් වෙං කරල හිතන්න කරන්න ගියාම වෙන අවුලක්. ඒ වගේමයි අනිත් පැත්තටත්. ආර්තිකේ කියන එක දේසපාලනෙං වෙං කරල හිතන්න බැරි විදියට බොහොම තැංවලදි මෙව්වයෙ සීමා ඉරවල් බොඳවෙලා යනවා. ප්‍රස්නේ එහෙම සංකීර්ණ එකක් උණත් ආර්තිකේ ගලවල අරං  යකඩ සේප්පුවෙ දැම්ම වාගෙ ආර්තික තියරි හදන්න ගිහිල්ල ඇතිවෙන හිරවිල්ලෙං බේරෙන්න දැං දැං මනෝ විද්‍යා තියරි වගේ එව්වත් කලවං කොරගන්න හදන බවක් පේනවා. කලිං වතාවක ග්‍රීස් යක්කු ගැන කියද්දි අජිත් මහතැන් එහෙම කතාවක් ලියල තිබුණ මතක ඇති.එතනදි කියවුණේ ආර්තික ප්‍රවාද යොදාගන්න පුළුවං වෙන්නෙ තාර්කික මිනිස්සුන්ට පමණයි කියන එක. නමුත් තාර්කික මිනිස්සු ඉන්නෙ කොහෙද කියන එකයි අපිට තියෙන පුරස්නෙ. මේ කාලෙ මිනිස් බුද්දිය හරි දියුණුයිලු නොවැ. ඉස්කෝලෙ ගිය වැඩිදෙනාට ඕනැ උගන්නල තියන විදියටම තමුං තාර්කිකයි කියල හිතන්න.

ඒ කොයි හැටි වෙතත් යූ ඇන් පියෙ සමස්තයක් විදියට ලොකු වියාපාරිකයො ඉහල තැංවලට ඉව අල්ලන එක අමුතු දෙයක් නෙවෙයි. ආර්තිකේ පැත්තෙං හරි දැක්ම තියනවාය කියන එක නෙව ඒ කාලෙ ඉඳලම උන්නැහෙලගෙ සටන් පාටෙ උණෙත්. ආර්තිකේ ගැන නොදන්න මිනිහෙකුට වියාපාර කොරන්න බෑ නෙව. කෙරුවත් සාර්තක වෙන්ට අමාරුයි. අනිත් දේසපාලන පක්සවලටත් වියාපාරිකයංගෙ උදවු පදවු හරි හරියට තියෙනවා. නැතුව ඉතින් මැතිවරණ හෙම කොරන්නෙ කොහොමෙයි? මේ තියෙන විදියට චන්දෙ ප්‍රචාරක වැඩ ආදියට යන වියහියදං හරි ඉහලයි නෙ. ඉතිං ඉස්සරටත් වැඩි ඇති දේසපාලනේ ආර්තිකේට තියෙන සම්බන්දෙ.

චන්ද්‍රිකා නෝනෙගෙ කාලෙදි කුස්සි කැබිනෙට්ටුව නියෝජනය කළ ලංකාවෙ ඉන්න මහා ධනවතෙක් ගැන කියවෙන බවයි මගේ මතකය. මේ වගේ ආණ්ඩු/පක්ෂ ආදිය හසුරවන අදිසි බලවේග ගැන අසරණ ජනතාවට එලිදරවු වෙන්නකොට කල්ගිහින් වැඩි. ඊනියා ප්‍රජාතන්තරවාදය කියල හිතාන හිටියට දේසපාලන විජ්ජා පොතපතවල මහප්‍රාණෙං ලියා තිබුණාට ඇතුලෙ වෙන්නේ වෙන වෙන මගුල්. මේ තියරි වලිං වැඩක් කරන්න අමාරු බව කාටත් වඩා දන්නෙ දේසපාලනේ යෙදෙන උදවිය.

ඔය සුපිරි පොරජාතන්තරවාදය තියනවාය කියන රටවල දේසපාලකයන්ගෙ වියහියදම් දරා ගන්නෙ උන්නැහෙලමයි. ඒ නිසා පොතේ විදියටයි වැඩේ යන්නෙ! ජනතාවට වග කියනවා. (වැඩිපුරම උදවු පදවු කළ ජනතාවට) තර්කානුකූලව හිතනවා. හරිම සෝක්.  ලංකාවෙ කොදෙවු මානසිකත්වය වගේ ප්‍රස්න නිසා ඒ පොතේ තියන විදියටම යන්නෙ නෑ. ඉස්සරහට අපේ රටෙත් ඉන්න බුද්දිමත් උදවිය එව්ව නිවැරදි කරල ගනීවි කියල අපට හිතෙනවා. (අපි වගේ අන්තවාදියොන්ට නැතත් ඒ උදවියට හරි ගොඩයන්න පුළුවං වීම ගැන සතුටුවෙන්ඩ ඕනෑ.) එහෙමත් හරියන්නෙ නැති රටවලටලුනෙ ඔය සුද්දො උඩින් ඇවිල්ල නොමිලේ ටියුසන් දෙන්නෙ! උන්නැහෙලට හරි වියදං ඔව්ව කරන්න. නමුත් සත්ත්ව කරුණාව නිසා අතිං වියදං දරාගෙන පාඩං උගන්නනවා. ඒ නිසා ඒ මහත්තුරුංගෙ පොත් පත් වල තියන විදියට වැඩකරන්ට කවුරුත් උත්සහවත් වෙන එක අරිට වඩා ලේසියි :)

ආයිත් මේ ප්‍රස්නෙට ආවොත්  අර කියපු බලවත් උදවිය නිකම් ආසාවට දේසපාලනේ කොරන්නෙ නෑ නෙව. පොජාතන්තරවාදය ජනතාපරමාදිපත්තය වගේ දේවල් එක්ක කෝම්පිට්ටු සෙල්ලං කොරන්න හෙම ආස නිසයි දේසපාලනේට එනව ඇත්තෙ. රනිල් මහත්තය මේ කාරණේ ඒ කියන්නෙ ජාතික ලයිස්තු මංත්‍රීකම් කොටිරාජල ඉල්ලපු එක එලිදරවු කරාට නොකරාපු එව්වත් හරි හරියට ඇති නෙව. උන්නැහෙල කොයිතරං යූ ඇන් පියට උදවු පදවු කොරල ඇත්ද? ඉතින් ජාතික ලයිස්තු මන්ත්‍රී කමක් (මොකක් නමුත් ජාතික උවමනාවකට මිස විජාතික උවමනාවකට වෙන්න බෑ නෙ 8) ඉල්ලුවාම රනිල් මහත්තය එකපාරටම බැහ් කිවුවානම් එහෙම හිත රිදෙන එක සාදාරණයි. මම නං කියන්නෙ මේවගේ ඇතුලෙ කුණු රෙදි ජනතාව ඉදිරියේ මඩේ දදා ආයෙමත් අපුල්ලනවාට වඩා ලේසියි ඇතුලෙ ඇතුලෙම සාකච්චා මැසිමට දාල විසඳගත්තා නම්. හෝදන කුඩු එහෙමත් ඉතුරුයි. කොටි ත්‍රස්තවාදෙ වගේ ජඹුර පුරස්න පවා සාකච්චාවෙං විසඳන්න උත්සහයක් ගත්ත නොවැ ඒ කාලෙ. ඉතින් නොපුරුදු දෙයක් නෙවෙයි රනිල් මහත්තයට. හැබැයි ඉතිං එහෙම එහෙම කොරල ජනතාවට බලන්න මෙගා ටෙලිනාට්ටි විතරක් ඉතුරු කොරන එකත් හරි මදි. මානසික සමබරතාවයට හානි වෙන්ට පුළුවං.

දැං ඔය ජාතික ලැයිස්තු මංත්‍රී ධුර හදලා තියෙන්නෙම ඔය වාගෙ තමුංගෙ යාලු මිත්‍රයොන්ට සලකන්න ඕනැවුණාම පාවිච්චියට ගන්න නේද? ජයවර්ධන ලොකු උන්නැහෙ ඒ අතිං දේසපාලනේ කියන්නෙ මොකද්ද කියන එක  ගැන ගැඹුරු දැක්මක් තිබුණ මනුස්සය. රනිල් මහත්තයගෙත් දේසපාලන ගුරුවරයෙක් කියල කියන්න පුළුවං. බොහොම වයසට ගිහිල්ල තමා ලොකු පුටුවට ආවෙ. ඒ වගේ අත්දැකීම් සම්බාරයක් ඇතුව හදාපු උන්නැහෙගෙ විවස්තාව නිසා චින්තන මහත්තය උණත් පෝයදාට උන්නැහෙව මතක් කරලා පිං අනුමෝදං කොරනවාට සැක නෑ. අනිත් පැත්තෙං පොරබාකොරංකාරය එහෙමත් නරකාදියෙ ඉඳං හරි චින්තන මහත්තයගෙ මෑණියො සිහි කොරන අතරෙ මුන්නැහෙගෙ ප්‍රම්..ප්‍රාවත් සිහි කොරනවා ඇති. ආයෙ පලාත් සභා මොන්ටිසෝරි ඇති කිරීමෙං දේසපාලකතුමාලගෙ ප්‍රායෝගික ඥානයයි ආර්තික තත්වෙයි නගාහිටුවීම ගැන උන්නැහෙට පිං දෙන්ට ඕනා. එහෙම බලාගෙන යනකොට ජනතාව හැටියට අපි උන්නැහෙව සිහි කොරනවා මදිදෝ කියලත් හිතෙනවා.


මේ යුගේදි බලවත් යැංකියොය කියන කාරණේ උන්නැහෙට වටහගන්ට පුළුවංකම තිබුණ උණාට උන්නැහෙ විස්වාසෙ තියපු තරං යැංකියොගෙන් උපකාරයක් ලැබුණදෝ කියල හිතෙනවා. ජපන්නුංව යුද්දෙං පරාද කළායිං පස්සෙ උන්ට සමාව දෙන පැත්තට කරපු කතාව නිසා උන්දැලගෙ හොඳ හිත ලැබුණ කියලයි කියවෙන්නෙ.

ලංකාව පැත්තෙං බැලුවාම ලොකු උන්නැහෙගෙ කාලෙදි කොටි බලවත් වෙලා ආවෙ. දෙමළ ජාතිවාදියොංගෙ උත්සව මාසෙ හෙවත් කළු ජූලිය ඇති කොරන්නත් උන්නැහෙ කටයුතු කොළා. ඇන් ජී ඕ උදවිය උණත් මුන්නැහෙට පිං අනුමෝදං කොරන්ට වටිනවා ඒ වගෙ උත්සව කාලයක් ලැබෙන තැනට වැඩ කොළාට.

ආර්තිකේ පැත්තෙං එහෙම උඩයට මාරු වෙන විදියෙ වෙනස්කං කොළා නෙව. ලංකාව නූතනවාදය දිහාට අරගෙන යන්න උන්නැහෙගෙං වෙච්චි වැඩකොටස අමතක කොරන්න බෑ. මං නං ලොකු උන්නැහෙව සලකන්නෙ නූතන ලංකාවෙ පියා හැටියට. මේ තියෙන්නෙ උන්නැහෙ හදාපු රට. විකිපීඩියාවට අනුව උන්නැහෙගෙ උපතිං අවුරුදු එකසිය පහක් වෙනවා මේ මාසෙට.

Thursday, September 8, 2011

මහරජ ගැමුණු එලිදැක්වීමේදී...

(වචන:දේශපාලනය, මහරජගැමුණු,ජයන්තචන්ද්‍රසිරි,නලින්දසිල්වා,වීරවංස)
"අපේ රටේ මෑතකාලීන දේශපාලන ඉතිහාසය දෙස බලන විට මේ රටට විරුද්ධව ක‍්‍රියාත්මක වූ බලවේගවල ප‍්‍රහාරයට ලක්වූ ප‍්‍රබලම අතීත දේශපාලන චරිතය ගැමුණු චරිතය යි"

වංස මහත්තයා ජයන්ත මහත්තයාගේ "මහරජ ගැමුණු" එලිදැක්වීමේදී කියයි.(සී නිවුස් පුවතකි)

වියදං ඉහල        ගියත්
හිමිකං කැඩිල    ගියත්
සුද්දං එරවූ           වත්
පඹයන්     කෑගැහුවත්

අලි රංචුව ඌර            වලේ
රෑ සීනුව දවල්             වලේ
චින්තනටම ලැබෙන   බලේ

මොකද?
ගැමුණු උතුමගෙං ආපු බලේ!

ඒකනෙ පඬිතුමාලට එතුමව පේන්න බැරි...